Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Development of Learning Media about Stars and Planets with Roblox Games
Article type
Research article
Authors Wasupol Songsawatwong(1), Chulawalee Maneelert(1*) and Ponwana Rattanachuchok(1)
Office Department of Computer, Faculty of Science and Technology, Chiang Mai Rajabhat University(1) *Corresponding author: chulawalee_man@g.cmru.ac.th
Journal name Vol. 11 No.2 (2025): May - August
Abstract

      This research aims to: 1) develop media to promote learning about stars and planets with the Roblox game 2) evaluate user satisfaction with learning media about stars and planets with the Roblox game and 3) to compare learning achievements. Before and after learning through learning media. The media presents information about stars and planets. The Roblox platform is used to create educational games that enable students to learn and answer questions within the game. Learners gain knowledge while having fun. The testing of learning media about stars and planets using the Roblox game involved two sample groups. The first sample group, consisting of 5 individuals, was utilized to assess the effectiveness of the media, employing specific targeted methods. The second sample group, comprising 40 individuals, was used to evaluate user satisfaction with the media, employing a simple random sampling method. Research tools included a performance evaluation form and a satisfaction questionnaire. Statistical analysis utilized mean and standard deviation.
      The research results found that: 1) The media promotes learning about stars and planets through the Roblox game, which features a 3D display and presents interesting content. The game is easy to use, suitable for children, and incorporates information about stars and planets. 2) The performance evaluation by experts indicated that the overall efficiency was at a very appropriate level, with a mean of 4.44 and a standard deviation of 0.76. User satisfaction was at a high level overall, with a mean of 4.43 and a standard deviation of 0.67 and 3) the comparison of learning achievement. before and after learning management through learning media of the target group on the media, it was found that the learning outcomes of the learners after learning were higher than before learning. The mean score of pre-learners was 5.93 and the standard deviation was 1.21, and the mean score of the post-learners was 10.28 and the standard deviation was 1.15. Therefore, it can be confidently stated that the developed media can be effectively used to promote learning.

Keywords Learning media; Game; Roblox; Stars; Planets
Page number 53-70
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0006-8866-6377
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68013.pdf
  
Reference 
  กษิดิศ ปิยะนราพิบูล สิทธิศักดิ์ จันทิมา และพิมพ์ชนก สุวรรณศรี. (2566). สื่อการเรียนรู้อิเล็กทรอนิกส์ผ่านระบบเมตาเวิร์สเพื่อพัฒนาทักษะการคิดคำนวณสำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-3. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีสู่ชุมชน, 1(1): 60-70.
  กุลยา เจริญมงคลวิไล และพิมพ์พิไล วรรณสูตร (2567). การพัฒนาบทเรียนผ่านเกมคอมพิวเตอร์ เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต รายวิชาวิทยาศาสตร์พื้นฐานสำหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดป่าสะแก. วารสารแม่โจ้เทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม, 10(1): 21-35.
  เกษม กมลชัยพิสิฐ เธียรธาดา หิรัญญะชาติธาดา ทักษิณ บรรจงศักดิ์ศิริ กรเกียรติยศ พุ่มผล และ ธนวัฒน์ อินทร์จันทร์. (2566). การพัฒนานวัตกรรมดิจิทัลแบบปฏิสัมพันธ์ประเภทเกมคอมพิวเตอร์เพื่อส่งเสริมความรู้เรื่องการบริจาคโลหิต. ใน การประชุมวิชาการวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ระดับชาติ ครั้งที่ 1 “วิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี และนวัตกรรม เพื่อการพัฒนาท้องถิ่นอย่างยั่งยืน : 100 ปี มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่” (น. 90-97). 1–2 มิถุนายน, 2566. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
  ชลทิพย์ จันทร์จําปา ดวงกมล ฐิติเวส พีรนันท์ ยอดบ่อพลับ และนฤมล บุญมั่น. (2562). การพัฒนาเกมการศึกษาเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้เรื่องการสืบพันธุ์ของพืชดอกและการเจริญเติบโตสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม, 18(3), 36-44.
  ธนวัฒน์ ภิรมย์ วริษฐา ชิตเจริญอยู่ ภวัตน์ พรมเมือง และกรชุลี สังข์แก้ว. (2567). การออกแบบและพัฒนาเกมดิจิทัลเพื่อฝึกทักษะการคิดเชิงคำนวณสำหรับเด็ก. วารสารแม่โจ้เทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม, 10(1): 1-20.
  นันทพงค์ รัตนพรม กัญญารัตน์ มุ่งหมาย และพิมพ์ชนก สุวรรณศรี. (2566). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนรายวิชาประวัติศาสตร์เพื่อเป็นสื่อการเรียนรู้อิเล็กทรอนิกส์ทางประวัติศาสตร์ด้วยเครื่องมือด้วย ROBLOX เรื่อง ประวัติความเป็นมาในตัวคูเมืองเชียงใหม่สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติ “ราชภัฏกรุงเก่า” ครั้งที่ 6 (น. 165-178). 21-22 ธันวาคม, 2566. อยุธยา: มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
  พงษ์พิพัฒน์ สายทอง วีรภัทร จันทรจตุรภัทร และศิวดล ภาภิรมย์. (2564). การออกแบบเกมดิจิทัล. วารสารวิชาการวิทยาลัยสันตพล, 7(2), 217-228.
  สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2566). คู่มือครู รายวิชาพื้นฐานวิทยาศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 เล่ม 2. https://pubhtml5.com/qrep/waim/basic/151-200
  Han J, Liu G, & Gao Y. (2023). Learners in the Metaverse: A Systematic Review on the Use of Roblox in Learning, Educ. Sci, 13(3), 1-23.
  Hurley, L. (2017). How to make a videogame (With no experience). Popular. Gamesradar. Retrieved: https://www.gamesradar.com/how-to-make-a-videogame -with-no-experience/
  Marsden, J. (2013). Designing an awesome video game. Blogs. Gamasutra. Retrieved: https://www.gamesradar.com/how-to-make-a-videogame-with-no-experience/
  Mudassir, H. (2021). ‘Roblox’ isn’t just a gaming company. It’s also the future of education. https://www.fastcompany.com/91016143/best-jobs-2024-good- salaries -flexible-wfh-indeed-list
  Qian, M. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. United State of America: Elsevier.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th