Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Acceptance of E-Learning on Field Pest Diagnosis of Agricultural Extensionist, Department of Agricultural Extension
Article type
Research article
Authors Apinya Yensabai(1), Supattra Srisuwan(1*) and Preeda Samngamya(1)
Office Department of Agricultural Extension and Communication, Faculty of Agriculture, Kasetsart University(1) *Corresponding author: agrstsw@ku.ac.th
Journal name Vol. 11 No.3 (2025): September - December
Abstract

     The objectives of this research were to 1) study personal factors and factors in using e-Learning 2) study the acceptance of e-Learning on field pest diagnosis 3) compare the acceptance of e-Learning classified by personal factors and classified according to different factors on use of e-Learning. By applying Davis (1989) Theory of Acceptance Model (TAM) to study technology acceptance. The sample group consisted of 223 people by simple random sampling method. The research instrument was e-Learning system on field pest diagnosis course and online questionnaire. Statistics used in data analysis include frequency, percentage, average, standard deviation, maximum value, minimum value, t-test, one-way ANOVA and LSD.
       The research results found that 1) most agricultural extensionist were female, with an average age of 38.96 years, and graduated with a bachelor's degree. The average of working period in government service career was 8.30 years with experience in using computers and internet, average 16.14 years and has an average using time of 6.79 hours per day. The average experience of using e-Learning was 5.63 years and average duration of using e-Learning on field pest diagnosis of 1.47 hours per time. They use e-Learning at home or residence with laptop computer. 2) Agricultural extensionist accepted e-Learning on field pest diagnosis overall at high level, with an average of 4.38.  3) Agricultural Extensionist with different levels of education accepted of e-learning on field pest diagnosis in terms of their intention to use e-Learning was significantly different at 0.01 level. Agricultural extensionist with different experiences in using e-Learning accepted e-Learning in terms of perceived benefits in using e-Learning, intention in using e-Learning and overall, were significant difference at 0.05 level. Different places of use e-Learning accepted e-Learning on field pest diagnosis were different in terms of perceived ease of use of e-Learning and in terms of intention to use e-Learning, were significantly different at 0.05 level. As for the perceived benefits of using e-Learning. and overall were significantly different at 0.01 level.

Keywords Acceptance;E-Learning;Field Pest Diagnosis; Department of Agricultural Extension
Page number 120-138
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0005-8488-6877
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68026.pdf
  
Reference 
  กรมส่งเสริมการเกษตร. (2566). การเรียนรู้ผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์ กรมส่งเสริมการเกษตร. ค้นเมื่อ 8 พฤศจิกายน 2566 ค้นจาก https://e-learning.doae.go.th.
  กรมส่งเสริมการเกษตร. (2566). หน่วยงานที่เกี่ยวข้อง กรมส่งเสริมการเกษตร. ค้นเมื่อ 16 ธันวาคม 2566 ค้นจาก https://www.doae.go.th/หน่วยงานที่เกี่ยวข้อง/.
  ชีวรัตน์ ชัยสำโรง. (2562). การยอมรับเทคโนโลยีการเรียนภาษาผ่านแอปพลิเคชันออนไลน์ของ ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. ค้นเมื่อ 8 พฤศจิกายน 2566 ค้นจาก https://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2018/TU_2018_6002030259 _9845_9783.pdf.
  ประภัสรา เนียมรุ่ง. (2560). ปัจจัยความพร้อมของพนักงานและขององค์กรที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพ การใช้ e-Learning กรณีศึกษา ธนาคารกรุงเทพ (จำกัด) มหาชน. ค้นเมื่อ 8 พฤศจิกายน 2566 ค้นจาก https://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2017/TU_2017_5902036085 _7785_6873.pdf.
  มนัสนันท์ น้ำสมบูรณ์. (2566). การวิเคราะห์โปรไฟล์แฝงของการยอมรับการเรียนรู้ผ่านสื่อ อิเล็กทรอนิกส์ของนักศึกษาคณะศึกษาศาสตร์. Journal of Roi Kaensarn Academi. 8(12): 272-289.
  วรางค์รัตน์ วัฒนพิศุทธ์. (2560). การยอมรับเทคโนโลยีสารสนเทศมาใช้ในการปฏิบัติงานของ ข้าราชการและลูกจ้าง กองการเจ้าหน้าที่ สำนักปลัดกรุงเทพมหานคร. วารสารสมาคม ส่งเสริมการวิจัย. 8(2): 25-31.
  ศศิวิมล บุญประเสริฐ. (2562). แนวทางการพัฒนาการเรียนรู้ผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์ (e-Learning) กรมส่งเสริมการเกษตร สำหรับเจ้าหน้าที่ส่งเสริมการเกษตร. (วิทยานิพนธ์ ปริญญา กษ.ม. (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร)). มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
  ศิริวรรณ หวังดี. (2561). ระบบการเรียนรู้ทางไกลผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์ (e-Learning) เพื่อการเรียนรู้ด้วยตนเองของเจ้าหน้าที่ส่งเสริมการเกษตร. ค้นเมื่อ 16 ธันวาคม 2566 ค้นจาก http://library.doae.go.th/multimedia/68183_2.pdf.
  อัครเดช เกตุฉ่ำ. (2564). การทดสอบอิทธิพลกำกับของเพศต่อโมเดลการยอมรับการเรียนรู้ผ่านสื่อ อิเล็กทรอนิกส์ของนักศึกษา. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย. 13(2): 461 479.
  Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness perceived ease of use and user acceptance of information technology. Management Information Systems Quarterly. 13(3): 319-339.
  Taro Yamane. (1973). Statistics: an introductory analysis. New York: New York: Harper & Row.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th