Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
The Development of an Appropriate Learning Management System for Primary Schools via the LINE Application
Article type
Research article
Authors Suwat Banlue(1) and Khanittha Inthasaeng(1*)
Office Faculty of Computer Science, Ubon Ratchathani Rajabhat University (1) *Corresponding author: khanittha.i@ubru.ac.th
Journal name Vol. 11 No.3 (2025): September - December
Abstract

          The objectives of this research were to: 1) development of an appropriate learning management system for primary schools via the LINE application 2) find out the efficiency of an appropriate learning management system for primary schools via the LINE application, and 3) study the user’s satisfaction when using an appropriate learning management system for primary schools via the LINE application. The sample group consisted of 40 users divided into 15 teachers and 25 students in Anubanphana (Udomwittayakorn) School, Phana District, Amnat Charoen Province, and was selected through purposive sampling, The research tools included: 1) An appropriate learning management system for primary schools via the LINE application. The development of a system utilizing the System Development Life Cycle and computer programming languages; PHP, HTML, and JavaScript, for webpage creation and user interface design. MySQL is a database management system, with Linux CentOS as the server operating system, Apache as the web server, and Google Chrome as the web browser. Developed by technology: Line application, Line developer account, and Webhook. 2) Efficiency evaluation, assessed by five experts in information technology development using black-box testing techniques. 3) Satisfaction survey on a Likert scale and statistical methods used for data analysis, including mean and standard deviation.

           The research findings were as follows: an appropriate learning management system for primary schools via the LINE application can be applied in the actual teaching and learning process, allowing learners to access content anywhere, anytime. The evaluation of system performance was found to be at a high level (= 4.46, S.D.=0.50), teachers’ group user satisfaction was also at a high level (= 4.49, S.D. =0.50). while students’ group user satisfaction was also at a high level (= 4.34, S.D. =0.50).

Keywords System development; Chatbot; Primary school; Application
Page number 278-297
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0004-8716-3888
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68034.pdf
  
Reference 
  กระทรวงดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม. (2565). แผนพัฒนาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม (พ.ศ. 2566-2570). กรุงเทพฯ: สำนักงานพัฒนารัฐบาลดิจิทัล. สืบค้นจาก https://www.dga.or.th/ เมื่อวันที่ 15 พฤศจิกายน พ.ศ. 2567
  เขมณัฏฐ์ มิ่งศิริธรรม. (2552). การเรียนรู้ด้วยการนําตนเองบนเครือข่าย Self-directed Learning on web-based Learning. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น. 32(1): 6-13
  นฤทธิ์ตา สุดสงวน และศักดิ์ชาย ตั้งวรรณวิทย์. (2566). การพัฒนาแชตบอทสาหรับการบริการข้อมูลมหาวิทยาลัย.วารสารวิชาการการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ. 9(2): 97-110
  นัฎฐา ทองดา. (2566). การเพิ่มประสิทธิภาพกระบวนงานระบบการสนทนาผ่านความสัมพันธ์ ข้อมูลอัจฉริยะโดยติดตั้งบริการแชตบอททางด้านการศึกษา (รายงานผลการวิจัย).มหาวิทยาลัยขอนแก่น. ขอนแก่น.
  บุษบา ทาธง, ปริญดา ศรีธราพิพัฒน์ และบุษกร แก้วเขียว. (2562). ผลของการจัดการเรียนการสอนโดยประยุกต์ใช้แอปพลิเคชันไลน์ต่อผลลัพธ์การเรียนรู้และความพึงพอใจของนักศึกษาพยาบาลศาสตรบัณฑิต ในรายวิชาการพยาบาลบุคคลที่มีปัญหาสุขภาพ 1 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีชัยนาท. วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีอุตรดิตถ์. 11(1): 155-168
  ปราณี หลำเบ็ญสะ. (2559). การหาคุณภาพของเครื่องมือวัดและประเมินผลโครงการบริการวิชาการท่าสาบโมเดล. สาขาการวัดและประเมินผล คณะครุศาสตร์, มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา.
  ศิริลักษณ์ บุญมาพันธ์. (2567). การพัฒนาแชตบอทสำหรับตรวจสอบการคัดลอกผลงาน.วารสารเทคโนโลยีสื่อสารมวลชน มทร.พระนคร. 9(1): 1-16
  สุมนา บุษบก, ณัฐพร เพ็ชรพงษ์ และจีรนุช สิงห์โตแก้ว. (2563). การพัฒนาแอปพลิเคชัน Chatbot สำหรับงานบริการนักศึกษา กรณีศึกษากองพัฒนานักศึกษามหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ. วารสารวิจัยมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. 19(2): 85-94
  สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2563). รายงานการศึกษาไทย พ.ศ. 2561-2562. กรุงเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา.
  Al-Fraihat, D., Joy, M., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior. 102: 67–86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004
  Bootchuy, P., & Amornrit, P. (2025). Development of an artificial intelligence chatbot-integrated learning platform to enhance information, media, and technology literacy skills for 21st-century learners in distance learning system. Journal of Education and Learning. 14(4): 191–199
  Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems. 49(1): 5-22
  Dennis, A.,Wixom, B. H and Roth, R. M. (2012). Systems analysis and design, 5th ed. New York: John Wiley & Sons.
  Likert, R. (1976). The Method of Constructing and Attitude Scale. Reading in Attitude Theory and Measurement. Fishbeic, Matin, Ed. New York: Wiley & Son.
  OECD (2023), OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem, Paris: OECD Publishing. Retrieved November 10, 2024 from https://doi.org/10.1787/c74f03de-en.
  Statista. (2023). Number of LINE app users in Thailand from 2017 to 2026. Retrieved November 10, 2024 from https://www.statista.com
  UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers. Paris: UNESCO. Retrieved November 12, 2024 from https://www.unesco.org
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th