Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Development of an Arithmetic Interactive Training System for Elementary School Students
Article type
Research article
Authors Akarapon Poonsawad(1) and Siripon Saenboonsong(2*)
Office Computer Science, Faculty of Science and Technology, Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University(1), Computer Education, Faculty of Education, Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University(2) *Corresponding author: ssiripon@aru.ac.th
Journal name Vol. 11 No.3 (2025): September - December
Abstract

          This research aimed to: 1) develop an arithmetic interactive training system for elementary school students; and 2) evaluate the effectiveness of the developed system. The system was designed using the System Development Life Cycle framework and implemented as a web application incorporating interactive video-based learning, pre-post-assessments, and automated certification issuance. Development tools included PHP, Angular, HTML, CSS, and MySQL. The research instrument consisted of 1) an arithmetic interactive training system and 2) a system efficiency evaluation form. Data were analyzed using descriptive statistics, specifically the mean and standard deviation. The results of the study revealed that: 1) The system operates through two main components: user interface and administrator interface. The user interface comprises the following functional modules: system membership, mathematics thinking training, training performance reports, and profile management. and 2) The system's performance was evaluated by five experts in educational technology and mathematics using blackbox testing. The results revealed that the overall system effectiveness was rated at the highest level (= 4.64, S.D. = 0.48), particularly in functional requirements, usability, integration, and performance. These findings indicate that the system is highly effective in supporting the development of foundational arithmetic skills for elementary students.

Keywords Web Application; Arithmetic Skills; Arithmetic Interactive Training System; System Development
Page number 318-334
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0009-6174-199X
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68036.pdf
  
Reference 
  กระทรวงศึกษาธิการ. (2566). รายงานการสำรวจทัศนคติและความวิตกกังวลของนักเรียนต่อการเรียนวิชาคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์. กรุงเทพฯ: กระทรวงศึกษาธิการ.
  กระทรวงศึกษาธิการ. (2567). แนวทางการพัฒนาทักษะคณิตศาสตร์สำหรับนักเรียนไทย. กรุงเทพฯ: สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา.
  จิราภรณ์ มีสง่า และ ศิริพล แสนบุญส่ง. (2567). การพัฒนาแอปพลิเคชันเพื่อส่งเสริมการคิดขั้นสูงของผู้เรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพระนครศรีอยุธยา. วารสารวิจัยวิชาการ, 8(2), 211-226.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2553). การวิจัยเบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพมหานคร : สุวีริยาสาส์น.
  วิจารณ์ พานิช. (2565). การเรียนรู้เพื่อศตวรรษที่ 21: การเรียนรู้ที่ผู้เรียนเป็นศูนย์กลางผ่านเทคโนโลยีดิจิทัล. กรุงเทพฯ: มูลนิธิสยามกัมมาจล.
  ศรีนวล ฟองมณี. (2556).การวิเคราะห์และออกแบบระบบ.เชียงราย:มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย.
  ศิริพล แสนบุญส่ง. (2566). การพัฒนาเกมบนโมไบล์แอปพลิเคชันเพื่อการรู้เท่าทันสื่อเทคโนโลยีสำหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา สังกัดเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพระนครศรีอยุธยา. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี. 34(1), 57-69.
  สถาบันทดสอบทางการศึกษาแห่งชาติ (องค์การมหาชน). (2566). รายงานผลการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน (O-NET) ปีการศึกษา 2565. กรุงเทพฯ: สทศ.
  สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2565). รายงานการศึกษาสภาพการจัดการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษา. กรุงเทพฯ: สสวท.
  สมเกียรติ ตั้งกิจวานิชย์, เกรียงไกร เจริญธนาวัฒน์, และ รักษ์ พรหมมีกุล. (2563). รายงานสถานการณ์คุณภาพการศึกษาไทยในเวทีโลก ปี 2562-2563. กรุงเทพฯ: สถาบันวิจัยเพื่อการพัฒนาประเทศไทย (TDRI).
  สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2565). รายงานการขาดแคลนครูที่มีคุณวุฒิตรงตามสาขาวิชาในโรงเรียนสังกัด สพฐ. กรุงเทพฯ: สพฐ.
  สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2560 – 2579. กรุงเทพมหานคร:พริกหวานกราฟฟิค จำกัด.
  สุรศักดิ์ ปาเฮ. (2566). เทคโนโลยีการศึกษากับการพัฒนาทักษะการคิดในศตวรรษที่ 21. วารสารศึกษาศาสตร์, 34(1), 78-92.
  สุวิมล ว่องวาณิช และคณะ. (2566). การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีเพื่อพัฒนาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์. วารสารศึกษาศาสตร์, 34(2), 45-60.
  โสภณัฑ สุยะ และ ศิวนิต อรรถวุฒิกุล. (2565). ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ผ่านเว็บแอปพลิเคชันตามแนวคิดเกมมิฟิเคชัน ที่ส่งผลต่อความผูกพันในการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีระดับผลการเรียนแตกต่างกัน. Journal of Modern Learning Development, 8(8), 62–76.
  Chan, T. Y., Lam, C. H., & Lee, W. H. (2019). Enhancing primary students’ mathematics learning through interactive multimedia application. Journal of Educational Computing Research, 57(8), 1984–2006. https://doi.org/10.1177/0735633118820431
  Ng, W. W. Y., Or, C. H., & Ho, T. Y. (2020). The use of gamification in primary mathematics education: A case study of a web-based learning application. Education and Information Technologies, 25(5), 4377–4397. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10161-8
  OECD (2023a), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education , PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
  Poon, T., Tan, C. W., & Wee, K. N. L. (2020). Designing mobile learning environments for primary mathematics: A user experience design perspective. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 20–35. https://doi.org/10.14742/ajet.5203
  Siemens, G., & Downes, S. (2024). Connectivism and Learning in the Digital Age: Understanding the Impact of Web Applications on Knowledge Construction. International Journal of Educational Technology, 15(2), 226-241.
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th