Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
A Decision Support System Using Power BI for Medium-Sized Bakery Business: Development and Performance Evaluation
Article type
Research article
Authors Jassada Promsombat(1), Fanaseeroh Sohman(1), Oraya Preechapanich(1*) and Suda Thernmontri(1)
Office Faculty of Science and Digital Innovation, Thaksin University, Phatthalung, 93210(1) *Corresponding Author: oraya@tsu.ac.th
Journal name Vol. 11 No.3 (2025): September - December
Abstract

          The bakery industry has experienced continuous growth both in Thailand and globally. The increasing competition has compelled establishments to devise strategies for survival, including a particular business in Bangkok that has been operating for over 30 years as both a manufacturer and distributor of bakery products through three branch stores. At present, each branch has implemented off-the-shelf software for product sales and for generating static reports, presented to executives in the form of numerical and textual data over specified time periods. Therefore, this research aims to develop and evaluate a cloud-based web application decision support system using Power BI, enabling real-time user interaction. Subsequently, the satisfaction of the developed system was evaluated by the target group of 10 participants, consisting of 4 executives and 6 personnel involved in product sales, using questionnaires and interviews. The evaluation results indicate that satisfaction levels across various aspects were rated from high to very high, with an overall average satisfaction score of 4.40 for the developed system. Therefore, it can be concluded that the application of Power BI to analyze bakery product sales data can be used to support business decision-making of executives and those involved in product sales.

Keywords Business decision making; Cloud-based analytics; Power BI; Dashboard
Page number 357-372
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0005-7275-3479
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68038.pdf
  
Reference 
  ฐานเศรษฐกิจ. (2568). "Best Foods Good Choice 2025" เปิดเทรนด์เบเกอรี่ไทย ชี้โอกาสธุรกิจ. ค้นจาก https://www.thansettakij.com/business/marketing/621464
  ดวงใจ ใจกล้า, ปภาอร เขียวสีมา, ชวลิต ชนินทรสงขลา และ สมบูรณ์ ใจประการ. (2567) การประยุกต์ใช้งานโปรแกรม Power BI ในการวิเคราะห์ข้อมูลผลการดำเนินงาน โรงพยาบาลทันตกรรม มหาวิทยาลัยพะเยา. วารสารศิลปศาสตร์ราชมงคลพระนคร 4(1): 1–18.
  พลเชษฐ์ รุ่งกิจวรเสถียร. (2564). การพัฒนาระบบดาต้าวิชวลไลเซชันเพื่อสนับสนุนการตัดสินใจในข้อมูลยอดขายสินค้า. วิทยานิพนธ์ วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีปทุม.
  พิชชาพร สินธพานนท์. (2564). การพัฒนาวิชวลไลเซชันสำหรับแสดงผลการวิเคราะห์ข้อมูลการจำหน่ายพันธุ์สัตว์น้ำเพื่อสนับสนุนการบริหารจัดการ. วิทยานิพนธ์ วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีปทุม.
  พีระพงษ์ พิพัฒน์เจษฎากุล และ เอื้อน ปิ่นเงิน. (2562). การพัฒนาโปรแกรม Power BI เพื่อสนับสนุนงานจำหน่ายไฟฟ้า. วารสารโครงงานวิทยาการคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ. 5(2), 48-56.
  ภูริชญ์ มหาวงศ์ และคณะ (2566). ระบบธุรกิจอัจฉริยะเพื่อการสนับสนุนการตัดสินใจการปล่อยสินเชื่อ รถจักรยานยนต์ กรณีศึกษา บริษัทอึ้งกุ่ยเฮง สกลนคร จำกัด. วารสารวิศวกรรมและเทคโนโลยีอุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์. 1(3): 29-37.
  ลัดดาวัลย์ เพชรโรจน์ และ อัจฉรา ชานิประศาสน์. (2562). ระเบียบวิธีวิจัย (ฉบับปรับปรุงครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ : เจริญดีมั่นคงการพิมพ์.
  ศิริชัย กาญจนวาสี. (2564). ทฤษฎีการประเมิน (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: สานักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
  ศิริวรรณ อรรถสุวรรณ. (2566). มูลค่าตลาด ‘ขนมอบ’ ปีนี้ 4.4 หมื่นลบ. ค้นจาก https://www.thebusinessplus.com/bakery/
  ศูนย์อัจฉริยะเพื่ออุตสาหกรรมอาหาร. (2566). ส่วนแบ่งตลาดผลิตภัณฑ์ขนมอบ ปี 2565. ค้นจาก https://fic.nfi.or.th/market-intelligence-market-share-detail.php?smid=382
  ศูนย์อัจฉริยะเพื่ออุตสาหกรรมอาหาร. (2567). ตลาดผลิตภัณฑ์เบเกอรี่. ค้นจาก https://fic.nfi.or.th/market-intelligence-detail.php?smid=401
  เอกชัย คนคิด และ สมเพ็ชร จุลลาบุดดี. (2568). การประยุกต์ใช้แดชบอร์ดสาหรับการวางแผนอัตรากำลัง: การพัฒนาและการยอมรับเทคโนโลยี. วารสารวิจัย สมาคมห้องสมุดแห่งประเทศไทยฯ. 18(1): 120-134.
  Brady, G. (2024). Social Strategies for Bakeries and Bakers. Retrieved from https://www.giraffesocialmedia.co.uk/social-media-strategies-for-bakeries/
  Deckler, G. and Powell, B. (2022). Mastering Microsoft Power BI. Birmingham, UK : Packt Publishing Ltd.
  Dykes, B. (2020). Effective data storytelling : how to drive change with data, narrative, and visuals. Hoboken, NJ : Wiley.
  Elena Linker. (2025). Static Report vs Dynamic Report: Key Differences 2025. Retrieved from https://improvado.io/blog/dynamic-vs-static-reports
  FineReport. (2025). Dynamic Report: Examples and How to Implement it Easily?. Retrieved from https://www.finereport.com/en/reporting-tools/dynamic-reports-interactive-reports.html
  Fortune Business Insights. (2025). Bakery products market. Retrieved from https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/bakery-products-market-101472
  Grand View Research. (2024). Bakery Products Market Size To Reach $714.1 Billion By 2030. Retrieved from https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-bakery-products-market
  Lachev, T. (2021). Applied Microsoft Power BI: bring your data to life!. USA: Prologika Press.
  Likert, R. (1967). The Method of Constructing and Attitude Scale. In Reading in Fishbeic, M (Ed.), Attitude Theory and Measurement. New York: Wiley & Son.
  Priya, M. S., Daniel, K. L., Ananthi, M., Rajkumar, P., and Jenitha, S. S. (2024). Retail Store Sales Analysis: Unveiling Insights Through Power BI Business Analytics. Proceedings of the International Conference on Innovative Computing & Communication (ICICC 2024). Retrieved from https://ssrn.com/abstract=5039793
  Setiawan, M. F., and Winursito, Y. C. (2025). Operational Data Analysis and Visualization of PT XYZ Using Business Intelligence Approach with Microsoft Power BI. Journal of Artificial Intelligence and Engineering Applications. 4(2): 648–653.
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th