Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Development of a Chatbot system for data management about occupation training of Wongduean ArkhomSuratun center
Article type
Research article
Authors Chawanpat Peankasikam(1) and Sanya Khruahong(1*)
Office Information Technology Course Department of Computer Science and Information Technology Faculty of Science, Naresuan University(1) *Corresponding author: sanyak@nu.ac.th
Journal name Vol. 12 No.1 (2026): January - April
Abstract

     This research aims to develop and evaluate a Chatbot system designed to communicate information about vocational training programs offered by the Wongduan AkhomSuratan Center. The primary objective is to provide information on training courses, such as course details, application procedures, and FAQs about participation. The Chatbot system is developed using AI for Thai technology, which supports Natural Language Processing (NLP), and is implemented using Python or JavaScript. Training-related data is stored in a MySQL database to enable immediate and accurate retrieval. The Chatbot functions by responding to user inquiries through text, providing up-to-date and accurate information about training programs, such as schedules, available seats, and application steps. Additionally, the system includes features for notifications when training applications open or when key information changes. It also automates responses to frequently asked questions, reducing the workload of administrative staff. The research population consists of 500 individuals involved in the administration of the Wongduean Akhomsuratan Center. A simple random sampling method was used to select 5 groups, and the sample size was determined by referring to the Krejcie & Morgan table, resulting in a sample of 217 participants. Data analysis was conducted using statistical software, with the mean and standard deviation as the statistical tools.

     The system's performance evaluation, based on user feedback, indicates high satisfaction (=4.87, S.D. = 0.69) indicating excellent performance. Users expressed positive opinions regarding the convenience of accessing information and the speed of responses, particularly when seeking urgent information. The findings demonstrate that the developed Chatbot system effectively delivers training information and meets user needs excellently. This makes it highly suitable for adoption in vocational training centers or organizations requiring automated information dissemination.

Keywords Chatbot system; Information Communication; Vocational Training; Wongduen Akhomsurathant Center; Natural Language Processing (NLP) Technology
Page number 60-79
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0000-0001-8332-7559
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R69004.pdf
  
Reference 
  ณภัทร ไชยพราหมณ์, ณัฐวุฒิ ทุมนัต และชูพันธุ์ รัตนโภคา. (2563). ระบบตอบกลับและแจ้งข้อมูล ทางการศึกษาผ่านไลน์บอท. วารสารวิทยาการและเทคโนโลยีสารสนเทศ 10(2).59-70.
  ณัฐวุฒิ พงศ์สิริ. (2563). ผู้นำในยุค Digital economy. HR Society Magazine,15,172(เม.ย.2563) 20-23.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
  วสุ บัวแก้ว และปณิธิ เนตินันทน์. (2563). การพัฒนาระบบ Line Bot สำหรับบัณฑิตวิทยาลัย. ในการประชุมนำเสนอผลงานวิจัยบัณฑิตศึกษาระดับชาติ ครั้งที่ 15 ปีการศึกษา 2563 (หน้า 2406-2413). ปทุมธานี: มหาวิทยาลัยรังสิตม บัณฑิตวิทยาลัย.
  ศรัณย์ศิริ คัมภิรานนท์. (2562). AI เทคโนโลยอนาคตของประเทศไทย (Artificial Intelligence in Thailand). กรุงเทพฯ: สำนักวิชาการ สำนักงานเลขาธิการวุฒิสภา.
  อุทัยวรรณ โพธิ์กระจ่าง. (2564). การประเมินโครงการฝึกอบรมอาชีของศูนย์วงเดือนอาคม สุรทัณฑ์ ศูนย์ฝึกอาชีพราษฎรตามพระราชดำริ จังหวัดอุทัยธานี ประจำปีงบประมาณ 2563 อุทัยธานี: สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ กระทรวงศึกษาธิการ.
  Kankann. (2020, July 8). What is Chatbot? How many types of Chatbot are useful?. Retrieved from https://tips.thaiware.com/1323.html. [In Thai]
  Menell, P. S. (2016). API copyrightability bleak house: Unraveling and repairing the Oracle v. Google jurisdictional mess. Berkeley Tech. LJ, 31, 1515.
  PCmag. (2016). chatbot Definition from PC Magazine Encyclopedia. Retrieved from http://www.pcmag.com/encyclopedia/term/64353/chatbo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th