Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
An Exploration Ethical AI Perception and Usage Among Sakon Nakhon Rajabhat University Students
Article type
Research article
Authors Weeraon Phuangphan(1*) and Ubonsin Phoprom(1)
Office Department of Computer Science, Faculty of Science and Technology, Sakon Nakhon Rajabhat University(1) *Corresponding author: weeraon.ph67@snru.ac.th
Journal name Vol. 12 No.1 (2026): January - April
Abstract

         The purpose of this research was to explore the behavior and objectives of artificial intelligence (AI) usage among students of Sakon Nakhon Rajabhat University, as well as to assess students’ awareness of AI ethics across various dimensions. This study employed a survey research method and analyzed quantitative data using descriptive statistics to determine percentages and means. Inferential statistics were also applied, including the Chi-Square test to examine the relationships between AI usage and various variables, and the t-test to assess students’ opinions regarding their awareness of AI ethics. An open-ended questionnaire with a reliability coefficient of 0.915 was used to survey students’ opinions online. The sample consisted of 400 students drawn from a total population of 8,127, determined using Yamane’s formula. Stratified sampling was applied, covering students from all six faculties.
           The research findings revealed that the artificial intelligence (AI) applications most recognized and frequently used by students were ChatGPT, Siri, and Gemini, respectively. Students reported that they primarily utilized AI for enhancing knowledge and cognitive skills, followed by communication, and the development of technological skills, in that order. Furthermore, the study indicated that students’ overall awareness of AI ethics was at a high level (Mean = 4.1928, S.D. = 0.59585). Each dimension of AI ethics was also rated highly, including: human oversight for the sustainability of humanity, responsibility, privacy, security and safety, trust, fairness and non-discrimination, transparency, and explainability. Statistical hypothesis testing confirmed that students of Sakon Nakhon Rajabhat University demonstrated a high level of awareness of AI ethics (p < 0.05). These findings reflect that contemporary students possess a fundamental understanding of ethical issues associated with the use of artificial intelligence.

Keywords The use of Artificial Intelligence; AI ethics; Awareness of AI ethics; Students of Sakon Nakhon Rajabhat University
Page number 248-266
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0000-5132-0141
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R69014.pdf
  
Reference 
  มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร. (2567). สถิติจำนวนนักศึกษาระดับปริญญาตรี ปีการศึกษา 2567 ภาคการศึกษาที่ 2. สกลนคร: มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.
  มทินา ลีลาวิวัฒน์. (2566). จริยธรรมของปัญญาประดิษฐ์ ปัญญาประดิษฐ์ในทางการแพทย์ แชทบอท รถยนต์ไร้คนขับ (รายงานผลวิจัย). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
  วรรณรัช สันติอมรทัต. (2566). ปัญญาประดิษฐ์: โอกาสหรืออุปสรรคของคนไทยในอนาคต (รายงานผลวิจัย). มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
  ศุภมาส อิสรภักดี. (2567). ขับเคลื่อนประเทศไทยด้วยวิทยาศาสตร์ การวิจัย และนวัตกรรม ณ ศูนย์การประชุมกรุงเทพ (รายงานผลวิจัย). เซ็นทรัลเวิลด์ กรุงเทพมหานคร
  สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน กรุงเทพฯ: สำนักงานราชบัณฑิตยสภา.
  สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ คณะกรรมการจริยธรรมปัญญาประดิษฐ์. (2565). แนวปฏิบัติจริยธรรมด้านปัญญาประดิษฐ์ (รายงานผลวิจัย). สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ (สวทช.) กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์วิจัยและนวัตกรรม: จังหวัดปทุมธานี
  สำนักงานคณะกรรมการดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ กระทรวงดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและ สังคม (2567). แนวปฏิบัติจริยธรรมปัญญาประดิษฐ์ Thailand AI Ethics Guideline (รายงานผลวิจัย) มหาวิทยาลัยมหิดล: กรุงเทพมหานคร
  อัญชลี จวงจันทร์. (2566). เทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์ (AI) กับการบริหารงานภาครัฐ (รายงานผลวิจัย). สำนักวิชาการ สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราชฎร
  อรรคเดช ใครอามาตย์. (2567). การศึกษาพฤติกรรมการใช้ปัญญาประดิษฐ์ของนักศึกษาใน มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร (รายงานผลวิจัย). มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
  อติวงศ์ สุชาโต. (2566). การศึกษาแนวทางการประยุกต์ปัญญาประดิษฐ์เพื่อพัฒนาทักษะการอ่าน ของผู้เรียนของระดับประถมศึกษา (รายงานผลวิจัย). กรุงเทพมหานคร
  Thaiprogrammer. (2018). ปัญญาประดิษฐ์ (AI) คืออะไร (รายงานผลวิจัย). กรุงเทพมหานคร
  UNESCO. (2564). จริยธรรมของสิ่งประดิษฐ์ (รายงานวิจัย). ปารีส: ยูเนสโก.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th