Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Development of a Chatbot Prototype for IT Law Consultation
Article type
Research article
Authors Nattapat Onchan(1*) and Areerat Songsakulwattana(1)
Office Computer Science Department, Digital Innovation Technology School, Rangsit University(1) *Corresponding author: nattapat.o65@rsu.ac.th
Journal name Vol. 12 No.2 (2026): May - August
Abstract

        At present, there are several information technology laws in force, such as the Computer-Related Crime Act (2007) and its amendment in 2017. However, most people still lack sufficient knowledge and understanding of these laws. Therefore, this research project aims to: (1) develop a chatbot to provide preliminary legal consultation on information technology law by applying Gemini technology integrated with the LINE platform and Natural Language Processing (NLP), (2) evaluate the efficiency of the chatbot in providing legal consultation, and (3) assess user satisfaction with the chatbot system. In addition, a website was created to disseminate information on information technology law and promote convenient, rapid access to legal knowledge for the public, thereby supporting the application of modern technology to create sustainable social benefits. The results revealed that: (1) The developed system was effectively managed through two main components — (a) the chatbot and (b) the website. (2) The user satisfaction evaluation from the sample group indicated a very high level of satisfaction, with a mean score of 4.66 and a standard deviation of 0.77. (3) Based on the efficiency assessment, experts and instructors verified that the chatbot’s responses were accurate and consistent with the given questions.

Keywords Information Technology Law; Chatbot; NLP; LINE; Gemini
Page number 1-20
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0007-4088-0582
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R69050.pdf
  
Reference 
  สุภมาศ สุรินทะ, วีระศักดิ์ เจริญรัตน์ และ กรรณิการ์ กมลรัตน์. (2567) การพัฒนาระบบแจ้งเตือนและนัดหมายกิจกรรมแบบอัตโนมัติผ่านไลน์แอปพลิเคชัน กรณีศึกษาสาขาวิชาคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.วารสารแม่โจ้เทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม, 10(1), 138-161. https://mitij.mju.ac.th/Search_Detail_ Journal_ MJU.aspx?Herb_ID=0162
  อรนุช พันโท, สารุ่ง ตันตระกูล, รสลิน เพตะกร , ภาณุวัฒน์ สุวรรณกูล และ พิรุฬห์ แก้วฟุ้งรังษ. (2568) การประยุกต์ใช้ Line Chatbot ในการให้บริการแจ้งผลคะแนนนักศึกษารายวิชาการเขียนโปรแกรมเว็บ สำหรับนักศึกษาสาขาวิทยาการคอมพิวเตอร์มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.วารสารแม่โจ้เทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม, 11(1), 18-31. https://mitij.mju.ac.th/Search_Detail_Journal _MJU.aspx?Herb_ID=0192
  Joshi, Ankur, Saket Kale, Satish Chandel, and D. K. Pal. 2015. “Likert Scale: Explored and Explained”. Current Journal of Applied Science and Technology, 7(4), 396-403. https://doi.org/10.9734/BJAST/2015/14975.
  Methaneethorn, J. (2024). Generative AI in Education: ChatGPT and Gemini as an Educational Tool. Journal of Information Technology and Innovation, 23(1), 84–99. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/oarit/article/view/276023
  Soommart, A. ., Srivoradetpaisal, N., Piyanate, R. ., Chantaraniyom, P. ., Kilalay, V. ., & Saikaew, K. .(2024). Enhancing Library User Query Response Efficiency through AI Chatbot Development using Dialogflow Tools. PULINET Journal, 11(2), 91–104. https://so14.tci-thaijo.org/index.php/PJ/article/view/621
  Surabanchakarn, T., Sricruadong, S., & Suesungnoen, M. (2023). Artificial Intelligence (AI) Evolution from Chatbot to ChatGPT. Journal of MCU Humanities Review, 9(2), 328–339. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/human/article/view/266558
  Tantikanedee, C., & Chooprayoon, V. (2021). A Smart Web Application for Cyberlaw Questions and Answers via a Chatbot Program. TLA Research Journal, 14(2), 36–53. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/tla_research/article/view/251143
  Titthasiri, W., Songsakulwattana, A., & Suwannawat, N. (2024). An Intelligent Academic Advisor Chatbot Model. Arts of Management Journal, 8(1), 38–56. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jam/article/view/268671
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th