Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Application of LINE Chatbot for Reporting Student Scores in Web Programming Course for Computer Science Students at Chiang Mai Rajabhat University
Article type
Research article
Authors Oranuch Pantho(1), Sarung Tantragul(1), Roselin Petagon(1*), Panuwat Suwannakul(1) and Piroon Kaewfoongrungsi(1)
Office Computer Department, Faculty of Science and Technology, Chiang Mai Rajabhat University (1) *Corresponding author: roselin@cmru.ac.th
Journal name Vol. 11 No.1 (2025): January - April
Abstract

        This research aimed to 1) apply a LINE Chatbot for notifying students of their scores in the Web Programming Course for Computer Science students at Chiang Mai Rajabhat University, and 2) evaluate the satisfaction of students using this developed system. The automated score notification system utilized a LINE chatbot integrated with the Dialogflow platform, enabling natural language processing. Scores were stored in Google Sheets, allowing students to inquire about their scores at any time. This innovation also aimed to reduce the administrative workload of teachers. The sample group consisted of 63 Computer Science students from Chiang Mai Rajabhat University enrolled in the Web Programming Course during the first semester of the academic year 2023, selected through purposive sampling. The research tool was a user satisfaction questionnaire, and the statistical methods used included calculating the mean and standard deviation. The overall user satisfaction assessment resulted in an average score of 4.31 (SD = 0.85), indicating a high level of satisfaction.

Keywords Line Chatbot; Google Sheet; Dialogflow
Page number 18-31
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI 10.14456/mitij.2025.2
ORCID_ID 0009-0006-7052-803X
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68002.pdf
  
Reference 
  กออิศเรศ ประชาอาทร. (2564). ไลน์แชทบอทสำหรับการบริหารจัดการทรัพยากรมนุษย์. สารนิพนธ์หลักสูตรวิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวิศวกรรมข้อมูลขนาดใหญ่ วิทยาลัยนวัตกรรมด้านเทคโนโลยีและวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
  จตุรงค์ จิตติยพล และพงษ์ศักดิ์ ดรพินิจ. (2565). การพัฒนาระบบสารสนเทศเพื่อการเรียนรู้คำศัพท์เครือข่ายคอมพิวเตอร์ผ่านแอปพลิเคชัน Line Chatbot. วารสารสหวิทยาการวิจัยและวิชาการ, 2(4): 607-618.
  จักพันธ์ สาตมุณี ภคพล สุนทรโรจน์ คัชรินทร์ ทองฟัก และพงษ์กัมปนาท แก้วตา. (2564). การพัฒนาระบบสารสนเทศเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวผ่านระบบแอปพลิเคชัน Line Chatbot ในจังหวัดพิษณุโลก. วารสารการบัญชีและการจัดการ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. 13(1): 100-111.
  จักรินทร สันติรัตนภักดี. (2561). การตลาดออนไลน์และบริการลูกค้าด้วยแชทบอท กรณีศึกษา : การใช้ Chatfuel ปฏิสัมพันธกับลูกค้าผ่านเมสเซนเจอร์. วารสารศรีปทุมปริทัศน์ ฉบับวิทยาศาตร์และเทคโนโลยี. 10: 71-87.
  เจนจิรา แจ่มศิริ และคัชรินทร์ ทองฟัก. (2561). การพัฒนาระบบการจองห้องประชุมออนไลน์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา พิษณโลก. รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ เครือข่าย บัณฑิตศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏภาคเหนือ ครั้งที่ 18 และลำปางวิจัย ครั้งที่ 4. 263-275.
  ชัยพร คำเจริญคุณ. (2563). การพัฒนาระบบ LINE BOT NU Library เพื่อการให้บริการร่วมกับระบบห้องสมุดอัตโนมัติ KMUTT-LM. การประชุมวิชาการระดับชาติ PULINET ครั้งที่ 10: Library Transformation in a Disrupted World, 8-9 มกราคม 2563. สงขลา: สำนักหอสมุด มหาวิทยาลัยทักษิณ.
  ณภัทร ไชยพราหมณ์ ณัฐวุฒิ ทุมนัต และชูพันธุ์ รัตนโภคา. (2020). ระบบตอบกลับและแจ้งข้อมูลทางการศึกษาผ่านไลน์บอท. Journal of Information Science and Technology, 10(2): 59-70.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
  มนต์ทิชา รัตนพันธ์ และฉัตรวดี สายใยทอง. (2566). การพัฒนา Line Chatbot สำหรับงานบริการด้านงานวิจัย กรณีศึกษาสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. Journal of Applied Research on Science and Technology (JARST), 22(1): 78-89.
  ลัดดาวรรณ เหรียญตระกูล และกมลพรรณ ศรีกัน. (2564). การประยุกต์ใช้ Line Chatbot ในการบริการข้อมูลนักท่องเที่ยวในอุทยานแห่งชาติ. การประชุมทางวิชาการของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ครั้งที่ 59. 1072-1079.
  วสุ บัวแก้ว และปณิธิ เนตินันทน์. การพัฒนาระบบ Line Bot สำหรับบัณฑิตวิทยาลัย. การประชุมนำเสนอผลงานวิจัยระดับบัณฑิตศึกษา ครั้งที่ 15 มหาวิทยาลัยรังสิต. 2406-2413.
  วันชัย แซ่ลิ่ม. (2564). การพัฒนาระบบโต้ตอบอัตโนมัติผ่านแอปพลิเคชันไลน์ เพื่อสนับสนุนการให้บริการแก้ปัญหาคอมพิวเตอร์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. วารสารวิชาการ ปชมท. 10(2): 56-65.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th