Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Developing Line bot Changnoi Muangkued to support learning of social studies religion and culture for upper primary school students
Article type
Research article
Authors Praisun Suwannasri(1) and Pimchanok Suwannasri(2*)
Office Chiangmai Rajabhat University Demonstration School(1), (Department of Computer, Faculty of Science and Technology, Chiang Mai Rajabhat University) * Corresponding author: pimchanok_tham@cmru.ac.th
Journal name Vol. 11 No.2 (2025): May - August
Abstract

      The research aims to 1) Develop a high-quality Line bot, Chang noi Muangkued, to support the learning of social studies, religion, and culture for upper primary school students, 2) Compare students' learning achievement before and after using the innovation, and 3) Evaluate student satisfaction. The research sample consists of 30 students from grades 4 to 6 at Baan MuangKued school. Research tools include : 1) Line bot Chang noi Muangkued. 2) Quality assessment form. 3) Questionnaire, and 4) Satisfaction assessment form. Statistics used for analyzing data were mean, standard deviation, and t-test. The research findings are as follows : 1) The Line bot Chang noi Muangkued significantly enhances teaching and learning at Baan MuangKued school, highest quality in every aspect. 2) The comparison of students' learning achievement before and after using the innovation shows that the mean score after using the innovation was significantly higher than before, with statistical significance at 0.01. And 3) Overall student satisfaction is rated at 4.53 (S.D. = 0.71), signifying high satisfaction. Therefore, the Line bot Chang noi Muangkued is a quality media that helps promote lifelong learning with digital technology on the Line application for students very well. It can also expand the knowledge gained from the project to other learning groups and other target groups in large numbers.

Keywords Line bot; Innovation; Social studies
Page number 172-187
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0001-8531-8207
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R68019.pdf
  
Reference 
  กองยุทธศาสตร์และแผนงาน. (2565). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 13. ค้นเมื่อ 12 มกราคม 2566 ค้นจาก https://mocplan.ops.moc.go.th/th/content/category/ detail/id/94/iid/6024
  กิตติ ภักดีวัฒนะกุล และ พนิดา พานิชกุล. (2551). การวิเคราะห์และออกแบบระบบ. กรุงเทพฯ: เคทีพี คอมพ์ แอนด์ คอนซัลท์.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
  ถนอมพร (ตันพิพัฒน์) เลาหจรัสแสง. (2561). นวัตกรรมเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษาในยุคการเรียนรู้ 4.0. เชียงใหม่: ตองสาม ดีไซน์.
  นวลจันทร์ ฤทธิ์ขำ. (2568). แชทบอทการศึกษา ตัวช่วยในการเรียนรู้. ค้นเมื่อ 5 กุมภาพันธ์ 2568 ค้นจาก https://www.scimath.org/article-mathematics/item/18301-07-01-2025
  พิชชาพร คำทำ และ ประศาสตร์ บุญสนอง. (2564). แชทบอทสำหรับการบริการข้อมูลด้านสุขภาพ. ใน การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยระดับชาติด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ครั้งที่ 4 (หน้า 39 – 44). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม.
  พิชญะ พรมลา และ สรเดช ครุฑจ้อน. (2563). ผลการใช้แชทบอทช่วยในการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานสำหรับผู้เรียนระดับ ประกาศนียบัตรวิชาชีพในสถานศึกษาสังกัดสถาบันการอาชีวศึกษาภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม 19(2): 100-109.
  พิศาล สุขขี และ เจษฎา ชาตรี. (2567). การพัฒนาแอปพลิเคชัน “น้องลำดวน” ไลน์แชทบอทเพื่อแนะนำสถานที่ท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ. วารสารวิชาการการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ 10(1): 83-95.
  มนต์ทิชา รัตนพันธ์ และ ฉัตรวดี สายใยทอง. (2566). การพัฒนา LineChatbot สำหรับงานบริการด้านงานวิจัยกรณีศึกษาสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. Journal of Applied Research on Science and Technology (JARST) 22(1): 78-89.
  วสุ บัวแก้ว และ ปณิธิ เนตินันทน์. (2563). การพัฒนาระบบ LINE BOT สำหรับบัณฑิตวิทยาลัย. ใน การประชุมนำเสนอผลงานวิจัยระดับบัณฑิตศึกษา ครั้งที่ 15 (หน้า 2406 – 2413). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยรังสิต.
  สุมนา บุษบก และคณะ (2563). การพัฒนาแอปพลิเคชัน Chatbot สำหรับงานบริการนักศึกษา กรณีศึกษากองพัฒนานักศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ. วารสารวิจัย มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี 19: 85–94.
  อภิชัย ตระหง่านศรี. (2566). การพัฒนาระบบสนทนาอัตโนมัติเพื่อแสดงผลข้อมูลการเรียนผ่านไลน์แชทบอท. วารสารสหวิทยาการสังคมศาสตร์และการสื่อสาร 6(2): 127–138.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th