Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
A Development of Chatbot for Advising University Undergraduate Regulation
Article type
Research article
Authors Pakarapong Sriwong(1), Chaknarin Kongcharoen(1*), Tanomsak Wongmeekaew(1) and Somkuan Photharin(2)
Office Department of Computer and Information Science(1) , Department of General Science(2) , Faculty of Science and Engineering, Kasetsart University, Chalermphrakiat Sakon Nakhon Province Campus *Corresponding author: chaknarin.k@ku.th
Journal name Vol. 12 No.1 (2026): January - April
Abstract

          This research aims to 1) develop a chatbot that provides advice on the regulations of Kasetsart University regarding undergraduate studies, 2) evaluate the effectiveness, and 3) assess satisfaction with the use of the chatbot. This research uses Microsoft Power Platform to develop a chatbot that answers questions about the regulations, such as how many credits can be registered in a regular semester or the qualifications for students to receive honors. The chatbot operates based on the following principles: 1) The chatbot receives search queries in sentences. 2) The search queries are tokenized using the PyThaiNLP API. 3) The tokenized queries are used to search in the FAQ database related to the regulations. 4) The relevant FAQs are displayed based on the search queries. 5) Users select the questions and answers they need. The FAQ database is created using FAQ generation technique by uploading the regulations into the FAQ generator system, which generates questions with answers and corrects and saves them into the database. After development, an effectiveness comparison is made between the answers generated by the proposed chatbot and those of the Copilot AI chatbot. The results showed that out of ten questions, the proposed chatbot was able to answer ten questions appropriately, while the Copilot AI chatbot was able to answer seven questions. Moreover, satisfaction assessment was conducted with a volunteer sampling of 61 first-year Computer Science students. The data were analyzed using descriptive statistics, which consist of mean and standard deviation. The assessment covered various aspects, including content, usability, design, and performance. The results showed that all aspects were rated as good, and the overall evaluation was also at a good level (Mean = 4.17, S.D. = 0.75)).

Keywords Chatbot; FAQ generator; Microsoft Power Platform
Page number 206-227
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0000-0003-0545-4100
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R69012.pdf
  
Reference 
  กิตติพงศ์ นาคบาง. (2567). การพัฒนาแชตบอตเพื่อช่วยเสริมศักยภาพการเรียนเขียนโปรแกรม ภาษาไพทอน วิชาวิทยาการคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วารสารวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์. 14(3): 56–69.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
  บริษัทไมโครซอฟท์. Microsoft Power Apps คืออะไร. สืบค้นจาก https://learn.microsoft.com/th-th/power-apps/powerapps-overview. เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2568
  บริษัทไมโครซอฟท์. คู่มือ Microsoft Copilot Studio. สืบค้นจาก https://learn.microsoft.com/th-th/microsoft-copilot-studio/. เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2568
  บริษัทไมโครซอฟท์. คู่มือ Microsoft Power Automate คืออะไร. สืบค้นจาก https://learn.microsoft.com/th-th/power-automate/. เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2568
  บริษัทไมโครซอฟท์. รายการ SharePoint Online. สืบค้นจาก https://learn.microsoft.com/th-th/power-query/connectors/sharepoint-online-list. เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2568
  พรสิริ ชาติปรีชา และชุติธารรัฐ อุตมะสิริเสนี. (2567). การจัดการด้านการพัฒนาต้นแบบแชตบอตอัจฉริยะสำหรับการให้คำปรึกษานักศึกษาระดับปริญญาตรีของส่วนงานฝึกปฏิบัติงานศูนย์ที่ปรึกษาและพัฒนาอาชีพนักศึกษา คณะวิศวกรรมศาสตร์และเทคโนโลยี โดยใช้เทคโนโลยีทางด้านปัญญาประดิษฐ์. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยธนบุรี. 8(1): 28–43.
  ศราวุธ มากชิต. (2565). การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานผ่านแชตบอต สำหรับวิชาวิทยาการก้าวหน้าทางคอมพิวเตอร์. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม. 21(1): 44–55.
  ศโรชิน อาจหาญ (2568). การใช้ ChatGPT เป็นเครื่องมือพัฒนาทักษะการเขียนในรายวิชาภาษาฝรั่งเศสในสำนักงาน. มนุษยศาสตร์สาร มหาวิทยาลัยเชียงใหม่. 26(1): 8–41.
  อดุลย์ หล้าคำพา, จักรนรินทร์ คงเจริญ, สมควร โพธารินทร์, และ ถนอมศักดิ์ วงศ์มีแก้ว. (2566, 21-23 กุมภาพันธ์) การพัฒนาแชตบอตสำหรับการขายรถมือสอง. ใน การประชุมวิชาการระดับปริญญาตรีด้านคอมพิวเตอร์ภูมิภาคเอเชีย ครั้งที่ 12. จังหวัดมหาสารคาม, ประเทศไทย. ค้นจาก http://aucc-conf.org/wp-content/uploads/2024/03/aucc2024_oral_proceeding.pdf
  Chen, W. Y. (2024). Intelligent tutor: Leveraging chatgpt and microsoft copilot studio to deliver a generative ai student support and feedback system within teams. arXiv preprint arXiv: 2405.13024.
  Interfacing Technologies Corporation (2025). An Introduction to BPMN 2.0 Symbology. Retrieved 2025, from https://interfacing.com/bpmn-2-0-symbology
  Kale, S., Khaire, G., & Patankar, J. (2024). FAQ-Gen: An automated system to generate domain-specific FAQs to aid content comprehension. arXiv preprint arXiv: 2402.05812.
  Luong, H., & Luong, K. (2025). A Chatbot-Based Academic Advising Model for Student in Information Technology: A Case Study. Saudi J Eng Technol, 10(3), 93-100.
  Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and development research: Methods, strategies, and issues. Lawrence Erlbaum Associates.
  Shaik, F., Khalid Bashir, A., & Mahmoud Ismail, H. (2021, August). Covisstance chatbot. In The 7th annual international conference on Arab women in computing in conjunction with the 2nd forum of women in research (pp. 1-4).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th