Maejo Information Technology and Innovation Journal (MITIJ)
 Search | First Page   
 
 
 
» Home
» Current Issue
» Archives
» Journal Search/Article
» Register (OJS/PKP)
 

                               :: Article details ::
Return to search menu 
Article name
Development of Facebook Page for Community Products Enhanced by Generative AI in Lat Bua Luang District, Phra Nakhon Si Ayutthaya Province
Article type
Research article
Authors Jutima Kumkaew(1), Preeda Samngamya(1*) and Supattra Srisuwan(1)
Office Department of Agricultural Extension and Innovation Management, Faculty of Agriculture, Kasetsart University(1)) *Corresponding author: fagrpdsy@ku.ac.th
Journal name Vol. 12 No.1 (2026): January - April
Abstract

         The objectives of this research were to: (1) develop Facebook page; (2) study satisfaction toward Facebook page; and (3) explore problems and suggestions for improving the community product Facebook page enhanced with Generative AI in Lad Bua Luang District, Phra Nakhon Si Ayutthaya Province. The samples were divided into two groups: 1) key informants, consisting of 14 participants who were interviewed and collaboratively engaged in content design and media development, and 2) 87 respondents who completed satisfaction questionnaire. The research instruments included semi-structured interview form, content quality assessment form, and satisfaction questionnaire toward the Facebook page. The data were analyzed using percentage, mean, and standard deviation.
           The research findings revealed that: (1) Key informant groups need to promote awareness and expand distribution channels for community products through social media, using Facebook platform. Facebook page was designed and developed based on the principles of the ADDIE Model, integrated with Generative AI to create engaging and informative content. The overall content quality assessment by experts was rated at the highest level (=4.22). (2) The overall satisfaction toward the Facebook pages was also rated at the highest level (=4.79). The aspect of public relations and storytelling for promoting community product awareness received the highest level (=4.90), followed by creative content development (=4.83), image and graphic (=4.82), and video storytelling (=4.78), respectively. (3) Suggestions revealed that community enterprise members wanted training to enhance digital skills and the creative use of Generative AI.

Keywords Facebook Page; Generative AI; Community Product
Page number 228-247
ISSN ISSN 3027-7280 (Online)
DOI
ORCID_ID 0009-0005-7088-095X
Article file https://mitij.mju.ac.th/ARTICLE/R69013.pdf
  
Reference 
  กรมส่งเสริมการเกษตร. (2566). ระบบสารสนเทศวิสาหกิจชุมชน. สืบค้นจาก https://smce.doae.go.th/.
  จิรภัทร ไชยเทพา และอรุณี พรมคำบุตร. (2565). การพัฒนาตลาดออนไลน์ผ่าน Facebook FanPage ของไร่ปรียา ตำบลบ้านเม็ง อำเภอหนองเรือ จังหวัดขอนแก่น. วารสาร มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 39(2), 55-74.
  บุญชม ศรีสะอาด. (2553). การวิจัยเบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ : สุวีริยาสาส์น
  บุษบา หินเธาว์. (2564). การพัฒนาเนื้อหาของสื่อเฟซบุ๊กแฟนเพจเพื่อสื่อสารการตลาดผลิตภัณฑ์ ไข่เค็มสมุนไพร ป้าจี ตำบลดอนทอง อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก. วารสารการตลาดและ การสื่อสาร, 10(1), 77-93
  ปรีดี นุกุลสมปรารถนา. (2568). รวมสถิติ Digial และการใช้ Social Media ในไทยประจำปี 2025. สืบค้นจาก https://www.popticles.com/trends/thailand-digital-and-social-media- 2025/
  มาริดา ชํานาญงาม, จิราพร เพชรมั่น, และคณะ. (2567). ความพึงพอใจต่อการพัฒนาช่องทางการ ประชาสัมพันธ์ของวิสาหกิจชุมชน ร้านบ้านสวนพันจิตร บนแฟนเพจ. วารสารลวะศรี มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี, 1(2023), 96-107.
  วรินทร มณีรัตน์. (2566). การประยุกต์ใช้ Generative AI เพื่อสร้างการมีส่วนร่วมในสื่อสังคม ออนไลน์. วารสารวิจัยการสื่อสารและนวัตกรรม, 5(2), 112–128.
  ศิริลักษณ์ แซ่โง้ว. (2567). การใช้เทคโนโลยี Generative AI เพื่อพัฒนาสื่อประชาสัมพันธ์ผลิตภัณฑ์ ท้องถิ่น. วารสารนิเทศศาสตร์ดิจิทัล, 4(1), 45–60.
  สำนักงานพัฒนารัฐบาลดิจิทัล. (2566). แนวทางการประยุกต์ใช้ปัญญาประดิษฐ์เชิงสร้างสรรค์ (Generative AI) เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพภาครัฐ. สืบค้นจาก https://www.dga.or.th
  Digital Tips. (2022). Social Media Marketing (SMM) คืออะไร ส่งผลต่อธุรกิจของคุณอย่างไร สืบค้นจาก https://thedigitaltips.com/blog/marketing/social-media-marketing/
  Disrupt Ignite. (2023). Generative AI คืออะไร. สืบค้นเมื่อ 12 ตุลาคม 2568, ค้นจาก https://www.disruptignite.com/blog/generative-ai
  Hernandez, L., & Patel, R. (2024). Generative AI in Digital Content Creation: Enhancing Engagement Through Automated Media Design. International Journal of Media and AI Applications, 12(1), 33–52.
  Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30 (3), 607-610.
  Popticles. (2023). Generative AI ความหวังใหม่ของนักการตลาด. สืบค้นเมื่อ 12 ตุลาคม 2568, สืบค้นจาก https://www.popticles.com/insight/generative-ai-for-marketer/
  Prompt Expert, (2024). ทำความรู้จักกับ Generative AI คืออะไร ? ส่งผลกระทบต่อเรา อย่างไรบ้าง. สืบค้นจาก https://www.prompt-expert.co/article/what-is-generative-ai- and-how-does-it-impact-us/
  McGriff, Steven J. (2000). Instructional System Design (ISD): Using the ADDIEModel. Instructional Design Models, 226(14), pp. 1-2.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Return to search menu
       
Editorial Board of Maejo Information Technology and Innovation Journal MAEJO UNIVERSITY
No. 63 Moo 4, Nong Han Subdistrict, San Sai District, Chiang Mai Province 50290  mitij@mju.ac.th